Wednesday, July 7, 2010

32/324

Sinds 1991 knip ik alle wedstrijdverslagen over Oranje uit en bewaar ze op jaar gerangschikt. Zoals bijna elke voetballer dat heeft heb ik nu ook een bijgeloof: sinds het begin van het WK heb ik de verslagen niet meer in een plastic opgeborgen, maar liggen ze opgestapeld op de stoel. En guess what: sinds die tijd wint het Nederlands Elftal elke wedstrijd op dit toernooi !

En zo staan we na 32 jaar en 324 wedstrijden weer in de finale van een WK. Ik had er gisteren alle vertrouwen in dat "we" het zouden redden, ook na pessimistische geluiden om me heen na de 1-1. Met rustig vertrouwen werd de zege binnengehaald: Oranje scoort altijd op dit toernooi, dus waarom nu niet ?

Maar ok, toen werd het nog 3-2 en dreigde verlenging. Die scheids liet het spel maar doorgaan, zelfs naar 95 minuten. Uiteindelijk: all is well that ends well. Ben ook nooit bang geweest voor de Uruguay; wij zijn gewoon beter en dat doelpunt van hen was een fout van Stekelenburg.

Al met al heb ik wel bewondering voor dit kleine Zuid-Amerikaanse land gekregen, met een bevolkingsgrootte van een derde van die van Nederland, met een ex-schrijver als president is (die helaas vanwege zijn gezondheid niet naar Zuid-Afrika kon vliegen).

Wat betreft Spanje-Duitsland vanavond (de volgende tegenstanders) ben ik bang dat onze westerburen het gaan winnen en dat is leuk en tegelijkertijd beladen. Nederland-Duitsland in de WK finale ! Maar Spanje lijkt me makkelijker, dat dan wel.

No comments: