Monday, May 3, 2010

Werken kan dodelijk zijn

"Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan", luidt een gezegde.
Eerlijk gezegd heb ik dat nooit zo begrepen. Juist van (te) hard werken ga je dood.
Vooral als je denkt aan zwaar fysiek werk in de mijnen of als stratenmaker.

In Nederland vallen zo'n 3000 doden per jaar als gevolg van (het) werk dat mensen verrichten. Echter niet zozeer door zware fysieke arbeid, alswel door hartfalen en stress. En wie weet speelt pesten op het werk ook wel mee.

Ik geloof niet dat ik als biliothecaris veel stress heb. Hoewel ? Lastige klanten, agressieve klanten, ongeduldige klanten geven soms wel eens een lichte vorm van stress. Maar geen dodelijke stress, gelukkig. Wat dat betreft dus ongevaarlijk werk.

In het verleden heb ik bij de Hoogovens, op Schiphol en als vrachtwagenchauffeur gewerkt. Ik had overreden kunen worden door de Highloader op Schiphol, onder een pan gloeiend ijzer kunnen komen in de OXY 1 staalfabriek of met de vrachtwagen van Lips textiel over de kop kunnen slaan, een spoor van ongewassen lakens uit ziekenhuizen op de snelweg achterlatend.

1 comment:

Anonymous said...

Karoshi (過労死) Dood door overwerk in Japan; ook erg en bewijs dat hard werken heel erg dodelijk kan zijn.
Daarom: hoe minder werken hoe beter. En als je dan toch werkt, niet hard werken, maar zaaaaaaaaacht werken.