Tuesday, May 25, 2010

Rawk 'n roll part 2

Afgelopen zaterdag in BBC's "I'm in a rock 'n rollband" (zie ook vorige post) "The other one", over de bassist en keyboardspeler. Beiden staan niet het meest in de belangstelling. Ik bedoel: ken jij de naam van de bassist van Oasis of Coldplay ? Met beschrijving van het karakter/de rol van de bassist kom je al snel in cliche's terecht: solide, steunpilaar, onzichtbaar, betrouwbaar, nuchter. Klopt ook meestal trouwens.

Toch zijn er de uitzonderingen, gelukkig. Dat ik zelf nog actief was als bassist was ik altijd bezig met om interessante basmelodieen te bedenken als basis voor een nummer, ipv alleen maar de licks van de gitarist in te vullen.

Daarom zijn de bassisten die er uit springen ook interessant. Denk aan John Entwhistle van The Who, alias The Ox. De eerste die in een rocknummer een solo speelde. Andere helden van mij waren Jean-Jacques Burnel van The Stranglers (alleen al dat machtige geluid !), Paul Simenon van The Clash en Peter Hook ("Hookey") van Joy Division/New order.

De laatste 3 bassisten "up front" op het podium, duidelijk het geluid van de band medebepalend. Dat was bijvoorbeeld ook de kracht The Clash: 2 gitaristen/zangers en de bassist vooraan op het podium, naast elkaar. "Hookey" van New Order is niet vies van de hoge noten op de bas en wist de mooiste melodielijnen uit de bas te toveren.
Ik kreeg ook wel eens commentaar dat ik "te hoog" speelde. Het cliche dat de bassist alleen lage tonen moet spelen vond ik verschrikkelijk.

Ook leuk als bassist: 2 noten tegelijk spelen. "Lekker gitaristje spelen..." Komt niet vaak voor, dus des te leuker.

2 comments:

HSD said...

Bassist Coldplay - Guy Berryman en van Oasis Andy Bell

joop said...

Heel goed. Meneer is een kenner ?