Tuesday, April 14, 2009

Electricity ?

Nee. voor de deur parkeren met de motor is er niet (meer) bij voor de entree van de AutoRai. Alles afgezet met dranghekken, dus linea recta omgekeerd en een paar honderd meter verderop geparkeerd. En zeker niet naar de officiele motorparkeerplaats, waar ongetwijfeld betaald moet worden.

Op de A 10 hoorde ik maar liefst vier keer mijn mobieltje overgaan. Ik wist wie het was: vriend R. die bij de ingang van de AutoRai op mij zou wachten. Maakte zich zeker ongerust waar ik bleef. Maar stoppen op de vluchtstrook om op te nemen is nu eenmaal geen optie. Beetje dom, R !

In de AutorRi was het verrassend rustig en niet zo warm. Dit jaar waren er ook de helft minder bezoekers vergeleken bij de vorige editie en misschien kwam het ook door de indeling op thema, en niet op merk. Citroen en Renault en nog acht andere merken schitterden door afwezigheid. Kortom: crisis in de autobranche. Toch ontbraken de luxere merken als Maserati, Merceds, BMW en Ferrari niet. Ferrari stond er echter alleen met wat oude types. Dus toch ook hiet soberheid.

Ik begrijp niet dat er automerken weg blijven. Je bent het toch min of meer verplicht naar je klanten om je eens in de twee jaar te presenteren op de Autorai. Wat voor signaal is het om weg te blijven ?

Voorts was er veel ruimte voor duurzaamheid: veel elektrische auto's, waaronder ook de sportauto Lotus Elise, die volgens de verkoper qua prestaties niet onder doet voor de benzineversie. Ik denk dat er over zo'n 20 jaar meewarig gekeken wordt naar de huidige probeersel op elektrisch rijden. Het staat nog echt in de kinderschoenen; alleen al als je kijkt naar het aantal laadstations.

Dan was er op de Autorai ook nog een plein ingeruimd voor motoren. Het was niet veel bijzonders, maar het idee was ok. Elektrische motoren heb ik er overigens niet gezien. Gelukkig maar.

No comments: