Saturday, December 27, 2008

Kerstmomenten

Mijn mooiste kerstmoment dit jaar ? 's Ochtends voor het onbijt de motor poetsen. Wat was ie prachtig daarna, hij rijdt dan ook meteen beter...
Of was het mijn bezoek ann het knusse Scheringa Museum in Spanbroek ? Ik kwam midden in de "Kerstcross", de jaarlijkse wedloop, terecht. Ik werd begroet door mij onbekende mensen in de zonovergoten Dorpsstraat van het boerengehucht.
In het museum een tijdelijke expositie van schilderijen van twee Vlaamse schilders uit het begin van de 20e eeuw. Vooral de winterlandschappen waren prachtig. Je kunt je daarin, met daadwerkelijke kou, ook beter in inleven.

Uiteraard was het ook gezellig bij mijn moeder op de Eerste Kerstdag en de volgende dag bij vriendin Margriet. Toch had ik op Tweede Kerstdag halverwege de middag al het gevoel dat de Kerst voorbij was. Net zoals in 1969 de sixties eigenlijk ook al voorbij waren, zeg maar. Op een gegeven moment krijg ik ook genoeg van dat hele sentimentele gedoe op tv en al die kerstnummers die de revue passeren.

Uiteindelijk 's Avonds na het bezoek aan vriendin met zijn allen in de kroeg beland. Heerlijk ! Wat een bevrijding, het gehang is weer voorbij. Nu lekker lullen in het schemerduister van rookcafe De Pilaren. "Ik blijf niet te lang hoor, moet morgen weer werken !", riep ik bij aanvang nog. Tevergeefs natuurlijk.

No comments: