Monday, October 6, 2008

Werkklimaat

Gezelllig op je werk ? Dat is mooi meegenomen. Volgens onderzoek bevordert lachen de werksfeer. Dat is goed dus, zou je zeggen. Maar nu blijkt (onderzoek Hay group Werkklimaat Survey i.s.m. de TU Eindhoven) dat een goede werksfeer niet per se leidt tot betere (financiele) prestaties of meer innovatie.

Een goed werkklimaar (dat is dus wat anders dan een goede werksfeer) daarentegen leidt wel tot betere resultaten. Succesvolle organisaties hebben volgens de onderzoekers vier zaken goed op orde:

1 Ze bieden mensen voldoende uitdagingen en ze bieden flexibiliteit qua inzet

2 Ze geven duidelijkheid over wat er verwacht wordt van mensen en geven ze de erkenning die ze verdienen, ook in de vorm van een passende beloning

En ? Hoe zit het bij jou op je werk ? Veel gezelligheid maar geen erkenning ? Is het werk nog een uitdaging (meer) ? En de pecunia ? Is dat de moeite waard of zeg je "mwaaah..." ?

6 comments:

wil said...

Leuk onderwerp!
De onderzoekers hebben over 4 aspecten. Ik lees er 2 en ben benieuwd naar de andere 2.

Anonymous said...

En bij jou Joop? Wat vind je van jouw werkklimaat?

Anonymous said...

Sorry, die laatste reactie was van Lidia

joop said...

Wil: alle 4 punten heb ik genoemd in 1 en 2 (dus samengevoegd).

Lidia: mijn werkklimaat vind ik niet ideaal. Vanwege mijn status als oproepkracht word ik, naar mijn mening, te weinig betrokken bij activiteiten binnen de bieb.
Ergo: mijn capaciteiten worden niet optimaal benut.

Ook zou ik wel vragen voor Aladin willen beantwoorden.

Marina Noordegraaf .... said...

@ joop

weten je leidinggevenden dat je wel Al@din vragen zou willen beantwoorden?

Aan de bel trekken, he!

Anonymous said...

Marina:

Dat valt helaas niet in het takenpakket van de frontoffice-medewerker (wat ik ben).

Extra uren om Aladin te doen in de backoffice zijn ook niet beschikbaar.