Gisteren (donderdag 9/10) was het Nationale Filevrije Dag, een initiatief van de ANWB, NS en de Rabobank. Echt een enorm succes was het niet, maar de files in de ochtendspits waren kleiner dan normaal(al reed iedereen harder; is dat dan beter voor het milieu ?). De avondspits stond weer hopeloos vast vanwege een ongeluk.
Het schijnt zo te zijn dat als maar 10 % van de filerijders op een andere manier naar het werk rijdt, of op een ander tijdstip, de files grotendeels zouden verdwijnen. Ik weet niet of dat waar is, maar het zal zeker schelen.
Opvallend dat de verschillende woordvoerders van de ANWB en Rabobank gewoon met de auto naar het werk gingen. Dit verbaast me: je mag van de iniatiefnemers van dit nobele (?) idee verwachten dat ze hun personeel instrueren om voor een dag met de trein te komen. Maar nee, dat kost te veel tijd, dat reizen met de trein.
En zo is het ook. Als ik in een van de filialen van de Stadbibliotheek werk (Schalkwijk of Oost bijvoorbeeld) ben ik dubbele reistijd kwijt. Daarom des te verleidelijker om met eigen vervoer te komen. En daarom zullen de files ook nooit verdwijnen. Het openbaar vervoer kan niet concurreren met de auto. Niet qua tijd en niet qua comfort. En die dagelijkse file ? Die went. Carpoolen ? Wie doet dat nou eigenlijk ?
Dus het rekening rijden ten spijt: de mensen blijven in de auto hangen. Variabele werktijden en meer thuis werken zouden schelen in files. Maar dat hoor ik al jaren; echt van de grond komen doet het niet.
Een voordeel voor motorrijders is dat zij (voorlopig) gevrijwaard zijn van het rekening rijden. En terecht: een motor veroorzaakt geen files. Daar staat tegenover dat de BMP op nieuwe motoren gehandhaafd blijft (in tegenstelling tot auto's) en dat de wegenbelasting fors omhoog gaat. Zo wordt de motorrijder gestraft voor het niet veroorzaken van files...
No comments:
Post a Comment