Friday, October 24, 2008

I was living in the black and white world (it seemed so exciting)

Afgelopen woensdag had ik een leuke avond met snelschaken met goede vriend R; ik won ik met 8-3. Het is ook wel eens andersom geweest trouwens. Maar goed, het is snelschaken: je hebt ieder 10 minuten, dus de vlag valt snel. Als je je tegenstander schaak zet hoef je ook geen "schaak" te zeggen. Dus als die niet ziet dat hij schaak staat heeft ie verloren. Dit zijn leuke elementen van het snelschaken. Doordat de spelers op een gegeven moment in tijdnood komen worden er sneller fouten en blunders gemaakt. Zo kan iedereen van iedereen winnen.

Wij snelschaken regelmatig met z'n vieren; een traditie van imiddels jaren. Het zijn gezellige avondjes. Ik ben al blij als ik van iedere tegenstander minimaal 1 keer kan winnen. 4, 5 of 6 keer totaal is nog beter, maar dat gebeurt helaas zelden...
Een aardige schaker ben ik, maar geen echt goede, I must confess. Ben soms ook te ongeduldig, ik wil snel resultaat.
Het komt het wel eens hard aan om (te veel) te verliezen met schaken. Elke verliespartij vormt een lichte deuk in mijn ego. Maar ok, het is maar een spelletje (?).

Via internet schaak ik tegenwoordig ook. Ook daar heb ik helaas nog weinig potten kunnen breken. Het is ook anders om op een scherm te schaken: je mist diepgang. Bovendien speel je vaak meerdere partijen met verschillende tegenstanders. Soms zitten er dagen tussen voordat een van de twee weer een zet doet.
Het leuke is dat je met mensen uit allerlei landen speelt en je tegelijkertijd kunt chatten. Ook leuk om tegen een collega te schaken trouwens. In 4 maanden schaken/chatten zijn we al meer over elkaar aan de weet gekomen dat in 3,5 jaar samenwerken !

Maar ok, allemaal leuk en aardig. Maar nu moet eerst mijn rating omhoog op chess.com...Dus meer winnen.

No comments: