Thursday, April 14, 2016

XJR 4ever ?

50.000 km in 4,5 jaar heb ik al weer afgelegd op mijn Yamaha XJR 1300. En tot groot genoegen.
Het lijkt me leuk om hem in te ruilen voor een nieuwe XJR, alleen het huidige model wordt niet meer in die vorm gefabriceerd, helaas.


De nieuwe XJR-modellen van de zgn. "Heritage"-serie zien er wat klassieker uit. Beetje caferacer-achtig. Best wel stoer, maar met lagere zithouding en de bestuurder zit ook voorovergebogen. Niet mijn ideaal. En echt (heel)  mooi zijn ze ook niet. De zijkapjes zijn foeilelijk: vernikkelde deksels met grote gaten erin.


Daar komt bij dat de tankinhoud  minder is geworden en je dus sneller moet bijtanken. Ik geloof iets van 14 liter inhoud, ipv de huidige 19. De XJR rijdt niet echt zuinig: zo'n beetje 1 op 15. Dus ja: met 14 liter moet je weer snel langs de pomp.


Sommige nieuwe XJR's hebben ook nog eens een kleinere buddyseat, niet zo prettig dus als ik met mijn meisje ga toeren. Een voordeel van de nieuwe modellen: er hangt nog wel hetzelfde moddervette blok onder. En oh ja: de nieuwe is ook nog 1000,- duurder.


Never change a winning team (concept), zou ik denken. Ik vraag me af of die nieuwe serie een verkoopsucces wordt. De oude modellen waren goed zoals ze waren, en niet voor niets al in productie sinds 1999. Dat is tegenwoordig voor een motor een enorme levensduur. Dat zegt al genoeg, lijkt mij.



No comments: