Friday, October 3, 2014

Domotica

Ja, ik had er ook nooit van gehoord: domotica. De robot als hulpmiddel in huis voor gehandicapten en ouderen. Ideaal als je niet zoveel meer kunt. In Alkmaar is nu het Slimste Huis ingericht, daar kan iedereen een kijkje in het huishouden van de toekomst nemen.


Nu ben ik niet hulpbehoevend, maar ik teken direct voor een vriendelijke robot die voor mij de afwas, het stofzuigen en het ramen lappen overneemt.
Ik bedoel: bestaat er iets stompzinnigers dan huishoudelijke werkzaamheden ? Al die tijd die dat kost kan mijns inziens beter besteed worden aan lezen, achter de pc zitten of muziek luisteren met een schaal borrelnoten onder handbereik.


Deskundigen schatten overigens dat de komende jaren zo'n 3 miljoen arbeidsplaatsen verloren gaan door robotisering. Denk daarbij aan huishoudelijke hulpen, productiewerkers en arbeiders in de fruitplukkerij etc.  


Dat is voor zulke mensen een kleine ramp natuurlijk. Wat voor ander werk kunnen ze doen ? Dit brengt me weer terecht bij het basisinkomen. We kunnen er dan echt niet meer omheen. Het waandenkbeeld van de Totale Werkgelegenheid zal dan werkelijk een mythe blijken.


Sommige deskundigen berekenen dat het basisinkomen zo'n 3 miljard Euro gaat kosten, dus hoe dat op te lossen is nog wel een klein probleempje...

1 comment:

Anonymous said...

Eind jaren 80 van de vorige eeuw experimenteerde men al met 'het huis van de toekomst'. De heer Chriet Titulaer was er een warm voorstander van. Het ging toen vooral om het instellen van elektrische apparaten op een bepaalde tijd of een bepaalde temperatuur. Dat was het begin van Domotica. Tegenwoordig is dat niet bijzonder meer. De volgende stap is robots voor allerlei klussen in huis. En zelfs voor gezelschap..