Thursday, October 30, 2014

Papier

Bladenuitgeverij Sanoma is voortdurend bezig haar uitgaves te saneren. In dit internettijdperk wordt er steeds minder papier gelezen uiteraard.


Toch gaat er niets boven een blaadje op de bank lezen, koffie onder handbereik, pantoffels aan. Of gewoon: lekker in de trein de Metro lezen. Want: lees jij hele pagina's op internet ? Bij lange artikelen ben ik al snel aan het scrollen naar de essentie en sla ik de details over.


Het zal ook wel zo zijn dat bepaalde bladen inmiddels minder levensvatbaar zijn (een Panorama/Revu) . De shit die daar in staat is nu typisch iets wat ook op het net te vinden is: veel bloot, geweld en sensatie.Bladen als Libelle, Margriet, Psychologie en Zin verkopen nog wel goed: blijkbaar zijn die doelgroepen nog wel ontvankelijk voor papier.


Als ik zie hoeveel tijdschriften er nog in de bieb uitgeleend worden zijn ze populairder dan ooit. Dat geldt ook voor opvoedings en interieurtijdschriften. Ja, zo'n prachtig interieur glanst je tegemoet in Eigen Huis en Tuin. Glans die op hjet beeldscherm zeker ontbreekt.


Zelf lees ik nog met genoegen twee motorbladen op papier: de Motor en de Moto 73. Ik hoop dat zij ook overleven. En folders ? Ik denk dat die wel steeds meer via internet bestudeerd worden. Maar dat geldt toch ook weer voor: een hele stapel in de bus is sneller te doorploegen dan bekijken via het net.


De Chick, zo'n beetje het oudste seksblaadje van Nederland heeft het niet overleefd, las ik. Tja,
seks verkoopt op internet zeker beter. Hoewel: de Candy (net zo oud) bestaat nog wel op papier. Maar goed: die richt zich ook op een oudere doelgroep, die niet zo op het net bezig is.   

No comments: