Friday, September 26, 2014

Series F

Vroeger was ik behoorlijk fanatiek met het volgen van de Koninklijke Luchtmacht (KLU). In het pre internet tijdperk was het de kunst om een afbeelding van elk individueel toestel in het plakboek te krijgen. Uiteraard een onmogelijke opgave, maar ik kwam een heel eind.


Uiteraard was ik lid van het huisblad van de KLU "De Vliegende Hollander", en daar stonden heel wat kisten in afgebeeld. Bovendien kocht ik  buitenlandse luchtvaarttijdschriften waaruit ook het nodige te scoren viel. En af en toe een luchtshow bezoeken uiteraard.


Zodoende ken ik toch wel zo'n beetje alle toestellen waarmee "wij" gevlogen hebben. En heb ik nog steeds een zwak voor onze luchtmacht. Maar die F 35 Lightning (JSF) ? Ik weet het niet. Het toestel kampt nu al met zoveel opstartproblemen. Dat belooft niet veel goeds.


Een jager moet er ook imposant uitzien, maar dat doet ie ook niet. Waar de F 16 rank is, is de F 35 gedrongen en klein. Moet IS daar bang van worden ? Ik zou zeggen koop dan de F 22 met zijn dubbele staartvleugel. Maar ja, die is uiteraard te duur voor Nederland.


Al met al is het een droevige ontwikkeling dat er meer geld naar Defensie gaat, maar in deze roerige tijden is het ook wel weer een veilig gevoel. En bovendien kun je anderen (de Koerden) met een sterke KLU ook nog te hulp komen.



.

No comments: