Monday, August 11, 2014

Kroniek van een aangekondigde dood

De BBC is al jaren geleden gestopt met Text TV, alias Teletekst (TT). Het schijnt dat de Nederlandse omroepen het ook van plan zijn, hoorde mijn vriendin op Radio 1. Aan de andere kant las ik dat TT in Nederland nog steeds populair is, vooral bij de oudere kijker.

De jeugd maakt daar haar eigen tv en zit zeker niet te popelen om zoiets ouderwets als TT op te roepen. Jongeren kijken nog amper tv, maar doen alles via internet. Ze maken gewoon hun eigen programma via flogging (videoblog).

En ja: TT is ook wel ouderwets, zoals tv ook ouderwets is. Sprake van enige interactie is er niet en visueel is er al helemaal niets te beleven. Maar toch: ik zou niet zonder kunnen. Tijdens een paar uur t tv kijken switch ik zeker wel 6 a 7 keer naar TT.

Favoriete pagina's zijn 801 (voetbalnieuws), 818 (stand eredivisie/programma en 101 (Nieuws). RTL: 651 (idem), 631 (Autosport) en 101 (Nieuws). Een paar keer de weerpagina's bekijken en een showbizzje tussendoor voor de lol. Ook handig zijn de programmapagina's voor actuele tijden en programma's. Weer en verkeer en vertrek -en aankomstijden Schiphol zijn ook handig af en toe. Met beursberichten heb ik echter weinig.

Bijn mijn vriendin werkt de afstandsbediening niet meer (en niemand weet een oplossing). Afgezien van het snel van zender kunnen wisselen etc. is TT ook niet bereikbaar. Dan merk ik pas hoe vaak ik TT bekijk op een avond. Zij keek al nooit naar TT, dus is in dat opzicht al minder getroffen.

En ja: gisteravond bij Roos de wedstrijdopstelling van Ajax tegen Vitesse maar via internet opgezocht ipv op de mij vertrouwde pagina 817...

1 comment:

Anonymous said...

tsja, de wereld om ons heen verandert razendsnel J... daar helpt geen blog tegen