Tuesday, August 20, 2013

Zijig

"Maar wat ik zo graag zou willen is dat iets van de sfeer van 10 jaar geleden weer terug kwam in de popcultuur. Dat de radio weer gedomineerd wordt door rock 'n roll en niet door folkderivaten en eurodance. Echt, al die zogenaamde folkbands, die mannen met banjo's en baarden, met hun zijige liedjes, ik hoop dat we die tijd snel achter ons kunnen laten."

Aldus zanger Alex Kapranos van de Engelse band Franz Ferdinand, ook aanwezig op Lowlands 2013. Hij geeft precies weer hoe ik er ook over denk. Na anderhalf uur samenvatting van Lowlands op tv had ik 1 goed optreden gezien: Trent Raznor met zijn band  Nine Inch Nails. Muziek met spanning en dreiging: "Mama give me my medicine, I wanna feel like a tall tree." De (ex ?)  zelfmutilist, alcohol -en drugsverslaafde weet waarover ie zingt.

Daaraan voorafgaand: wat house, veel slappe rap, meezingliedjes en extatische, verheven.pop, waarbij de hele tent kan meezingen. Wat ook volop gebeurde: al de jonge meiden gingen uit hun dak.
Afgaand op deze impressie van de VPRO krijg je de indruk dat Lowlands 1 groot, blij feest met zijige muziek is.Where is grunge now that we need it ?

Op You Tube kun je de wervende aftermovie van Lowlands zien. Ik citeer de Volkskrant: "Climax na climax. Dit is het meest gelukkige publiek ter wereld, in het meest epische festivaldecor denkbaar."
Dat werk dus. Kotsende, verveelde en dronken festivalgangers worden angstvallig buiten beeld gelaten. Evenals de smerige toiletten uiteraard. In de ideale Lowlands wereld is iedereen blij en komen voornamelijk de mooie meisjes in beeld.

Waar Lowlands eens stond voor tegencultuur staat het nu voor de Grote Blijheid.

3 comments:

Anonymous said...

Amsterdammer overleden na bezoek Lowlands,...Lees ik net. Tja het is het een of het ander. This ain't no rock'n roll, this is genocide. Wsp

joop said...

Rock 'n roll kan levensgevaarlijk zijn !

WJ said...

Je hebt gelijk Joop. Het is tegenwoordig alleen belangrijk dat je kan zeggen "ïk was er bij", dan ben je "cool".