Wednesday, August 14, 2013

Aap-noot-mies-interlands

Nee, dat wordt vanavond zeker geen aap-noot-mies-interland. Tenminste: als Oranje en Portugal er een beetje zin in hebben, kan het een leuke pot worden. Portugal is natuurlijk wel van een ander niveau dan, zeg, een China of Indonesie (de echte aap-noot-mies landen).

Fijn dat de interlands weer in september beginnen overigens. Vanavond is in elk geval een mooie opstart om die kwalifikatie voor het WK 2014 veilig te stellen.
Een makkie zal het niet worden: de geschiedenis heeft geleerd dat Portugal zo'n beetje het moeilijkste team is om tegen te spelen. Argentinie, Duitsland, Frankrijk, Italie ? We hebben ze allemaal meerdere malen verslagen, maar Portugal maar 1 keer, in 1991.

De statistiek van de onderlinge ontmoetingen spreekt boekdelen: 11 keer gespeeld, 1 keer gewonnen, 3 maal gelijk en 7 maal verloren. In de laatste ontmoeting, op het EK 2008, werden we door Ronaldo cs weggevaagd.

Het hele gedoe met Sneijder  begrijp ik trouwens niet zo. Waarom ga je als Bondscoach zo met 1 van je belangrijkste spelers om ? Hij speelde toch goed tegen Fenerbahce ? En leek ook in conditie. Dit in tegenstelling tot levensgenieter Van der Vaart , die weer de nodige pondjes kwijt moet raken en wel geselecteerd werd.

En Truus van Gaal ? Die ziet de bui al hangen: Louis moet blijven tot en met het EK 2016 om "te oogsten" (want wereldkampioen worden we niet, weet ook Louis).
En ja, ondanks alles: ik hou van Louis en het lijkt me een goed plan dat hij zijn contract na het WK verlengt om te (blijven) bouwen aan het Nieuwe Oranje, Kan Ronald Koeman als nieuwe Bondscoach na dat EK beginnen.

1 comment:

HSD said...

Ik weet het niet met Sneijder, hij is te lang uit vorm, en zijn ego is redelijk opgeblazen
Een van Persie en v.d Vaart vind ik toch meer prof als het er op aankomt.
Goede beoordeling van van Gaal naar mijn mening.