Friday, July 5, 2013

Post.nl

De recente staking van chauffeurs van Post.nl is uitgelopen op een zege van de chauffeurs, die het slachtoffer dreigden te worden van onderbetaling. Het management slaat constant de lank mis. Is het niet met de reorganisatie op de werkvloer dan is het wel met het verwijderen van postbussen. Het ooit trostse staasbedrijf is verworden tot prijsvechter.

Vroeger was de postbode nog echt een meneer. In grijs uniform en met pet straalde hij belangrijkheid uit. Het was zelfs zo dat de postbode met een tas vol geld liep om de AOW uit te betalen. Hij kende iedereen in de wijk.

Nu is dat anno 2013 not done om geld bij je te hebben als postbezorger, Maar is het nodig om meer dan de helft van de postbussen op te doeken (van 19.000 naar 8700), niet meer op maandag te bezorgen, de postzegelprijs weer te verhogen en het aantal postvestigingen terug te brengen van 2500 naar 1000 ?

Nu weet ik wel: er wordt steeds minder post verstuurd; het merendeel bestaat uit pakjes van internetwinkels richting klant. Maar ouderen schrijven nog wel eens een kaartje of brief en voor hen
worden de afstanden naar de postbussen teveel. Sowieso: het is irritant als je lang naar een brievenbus moet zoeken; dat geldt voor iedereen.

En de filatelist krijgt het ook zwaar: de digitale postzegel is er al. Dus hoe lang bestaat de papieren zegel nog ? Of zou je die digitale zegels ook kunnen verzamelen ?

2 comments:

Anonymous said...

Nostalgie ten top.
Waarom een stuk papier inpakken, frankeren, door een stinkauto laten ophalen en bezorgen. Het kan ook met 5 seconden ter plaatse zijn via de mail.
De ouderen hebben tijd zat om een gesubsidieerde cursus computeren te gaan doen.
Kunnen ze daar niet beter tijd in steken dan lopen te mekkeren op veranderingen in de maatschappij?

joop said...

Een brief kan nog altijd gehackt worden, al schrijf ik ook nooit meer brieven. En een mooie kaart aan iemand sturen zegt meer dan e-card verzenden.