Friday, April 19, 2013

Peter, hij ploegt voort

Was vanmorgen bij Motorshop Romana in Alkmaar. Waar eigenaar Peter vroeger nog een monteur in dienst had doet hij allles nu alleen. Zijn vrouw is een paar geleden overleden, die hielp ook nog wel eens in de zaak.

Romano is verhuisd: naar de overkant. Waar er voorheen nog zoiets van een showroom was, met motorkleding en helmen staan nu een aantal oude motoren (waaronder ook fraaie klassiekers) kriskras door elkaar. Van de meeste is onduidelijk of ze nu te koop zijn of niet. Dat was in het vorige pand ook beter geregeld.

De nieuwe Romana is een grote werkplaats geworden, met aan de zijkant een hoop oude onderdelen, zoals halve motorblokken en en cilinders..Het doet me denken aan motorsloperij Romana in Wormerveer (maar die verkoopt nog veel nieuwe artikelen).

Enfin, sfeer heeft Romano zeker. Dit soort zaken sterft uit. De motorzaak anno 2013 ziet er gelikt uit, met een grote showroom en een werkplaats, waar de klant nooit een voet mag zetten. Voldoet de eigenaar niet aan de eisen van de fabrikanten dan wordt  het dealerschap ontnomen.

Daarom ben ik blij met Peter. Als hij je motor op de brug heeft gezet kun je er gewoon naast blijven staan en een praatje maken. De koffie staat ook altijd klaar, al zijn de bar en de motormagazines verdwenen. But who cares ? Hier staat de persoonlijke service nog hoog aangeschreven. Het controleren en loshalen van de remblokken kostte me niets. Die nieuwe achterband koop ik de volgende keer dus bij Romano.

1 comment:

Hans van de Marel said...

Leuk om te zien dat er nog zulke bedrijfjes zijn. De meeste bedrijven zijn tegenwoordig allemaal zo commercieel. Een goede motorsloperij kun je tegenwoordig niet meer snel vinden. Ik hoop dat ik binnenkort ook weer zo'n klantvriendelijke man tegenkom als ik met mijn motor onderdelen ergens heen moet.