Thursday, February 28, 2013

Electrical appliances

Ja, het is toch eigenlijk te gek:  een elektrisch apparaat gaat stuk, maar repareren zit er niet in. Dat is namelijk nog duurder dan een nieuwe kopen.

Tot mijn grote schrik zag ik gisteravond dat een stekkerpootje aan het snoer van de DVD-speler gebroken was. Weg met de kijkpret waarop ik me verheugde.
Een eenvoudige mankement, zou je zeggen. Nog wat halfsklachtige pogingen gedaan om een stekker aan te zetten, maar dat zag er uiteindelijk zo gammel uit dat ik het niet aandurfde. En om een nieuw snoer te monteren had ik geen zin in (hoe kom je aan het juiste snoer ?)

Als je het al ergens kan laten repareren, overtreffen de reparatiekosten de aanschaf van een nieuwe speler (24,99 bij Blokker). Als de pot van het koffiezetapparaat gebroken is is de nieuwe pot duurder dan het hele koffiezetapparaat. Kapotte GSM: idem dito.

Gelukkig onstaan er nu steeds meer repairshops (Alkmaar, Haarlem). Gratis kun je daar je "electrical appliance" laten repareren. je moet alleen geen haast hebben, want de rijen zijn lang. Zo lang dat je in Haarlem zelfs een nummertje moet trekken. De insteek is wel dat de reparatiebehoeftige bij het reparatieproces toekijkt. Uit empathie of om er wat van te leren ?

Wat me verbaast: in Haarlem repareren ze bijvoorbeeld koelkasten en in Alkmaar niet, want het "slachtoffer" moet draagbaar zijn. Zouden ze het gewicht of de emotionele waarde bedoelen ?

No comments: