Monday, September 10, 2012

Pontius pilatus

Opvallend hoe de mens aangetrokken wordt door een pontje. Het overtochtje, hoe kort ook, roept bij de passagier een gevoel van avontuur en vrijheid op. Lekker uitwaaien op de woeste baren, hoe  kabbelend soms ook.

Gisteren voer ik voor het eerst naar de `overkant` bij het Spaarne in Haarlem met het nieuwe pontje. Er was veel animo, bij de de eerste afvaart bleven we nog teleurgesteld achter. Maximaal 12 personen tegelijkertijd !Het werd nog spannend ook, een pleziervaartuig weigerde voorrang te geven en een botsing leek nabij.  Enfin, het liep goed af. Maar wat een avontuur !

Een rustigere en langere overtocht kun je beleven bij het Cruqius gemaal. Het door vrijwilligers geopereerde pontje vaart een stukje in de lengte van het water. Een kleine financiele bijdrage wordt gewaardeerd en als dank wordt dan de bel geluid.
In Alkmaar vaar ik een enkele keer naar het Rode Dorp, met het pontje dat daar al tientallen jaren vaart, een tochte van 4 minuten over het saaie Noord Hollandse Kanaal. Maar toch bevangt me altijd weer gevoel van opwinding.

Ook leuk is de oversteek met de motor van het IJ bij de Tata fabrieken in IJmuiden, kun je tegelijkertijd het stadje zelf en de sluizen bezoeken. Verse vis toe bovendien.
Maar de leukste vaart in de buurt vind ik toch de tocht vanaf het IJ in Amsterdam naar de oude scheepswerven. Je kunt daar ook lekker iets drinken bij het oude vertrekpunt aan de overkant, dat mooi gerestaureerd is. Deze tocht is ook het langste van de vier en is ook de opwindendste. 

3 comments:

Anonymous said...

Ben je al eens de onderaardse rivier de Stix overgevaren? De pontbaas Hermes is al eeuwen dienstbaar en behulpzaam.

joop said...

Ik geloof niet dat ik dan ooit terug keer...

Anonymous said...

ik wil ook met jou naar het Rode dorp varen, maar ook graag nog eens die langste overtocht samen