Tuesday, March 13, 2012

Het gaat slecht met de Aldi, de omzet loopt terug. Een nieuw middel in de strijd om klanten te behouden (en te verwerven) is het inzetten van A-merken, zoals Danone en Mars (Marlboro hadden ze al). Helaas nog geen Conimex (denk aan mix voor tjap tjoy, mijn favoriet).

De Lidl is Aldi voorbij gevlogen. Het assortiment is er groter, de winkels zijn ruimer en het oogt "gezelliger" binnen. De Lidl heeft zelfs een beleid om lange rijen voor de kassa te voorkomen (heb ik nooit zo gemerkt, overigens).

In de Aldi waar ik vaak kom is het tegenwoordig zo rustig dat de cassieres achter in de zaak vakken aan het vullen zijn. Vroeger stonden er 4 rijen wachtende klanten voor de kassa's, nu is er 1 wachtende (ik).

En ja, zo goedkoop zijn ze ook niet meer. Als ik diepvries koolvisfilet of halvarine koop ben ik bij respectievelijkl de Vomar of AH goedkoper uit. Als er in de zomer bij de Aldi de aarbeien goedkoop zijn weet je ook al vantevoren dat je om 11 uur 's ochtends al mis grijpt. Slecht geregeld dus.

Nog niet zo lang geleden waren de filalen niet telefonisch te bereiken (een aansluiting kostte maar geld). En zelfs tegenwoordig vind je op de website van Aldi geen telefoonnummer of e-mailadres als je contact wilt. Wat rest is een ouderwetse brief schrijven. Hoe serieus neem je dan de mening van de klant ?

Maar een ding geef ik ze na: ze verkopen het beste brood voor 1,49. Uit de broodfabriek Braas in Obdam. En het smaakt toch heel aardig.

4 comments:

Anonymous said...

Gelukkig heeft de Aldi jou nog, Joop. ;-)

Goedkoop kan een ander ook. Daar onderscheid je je niet meer als supermarkt. Ik herinner me de Aldi als een winkel waar ik afgesnauwd werd als ik iets vroeg.
Nu ze iets duurder worden breekt dat ze op.

Rob

Anonymous said...

Ik ga er wel van uit dat het afsnauwen bij meerdere klanten gebeurde. De laatste jaren werd het overigens wel een stuk beter. Maar de naam van een chagrijnig imago raak je niet zomaar kwijt.

Zelfs Surinaámse cassieres waren er gestresst/hyper. Nou vraag ik je..

joop said...

Ja, afsnauwen is fataal.Dat vergeet de klant nniet gauw.

Laatst bij de sigarenboer werd er gek gekeken dat ik om een "lange "Marlboro" vroeg. Als ik marlboro 100 wordt het ook niet begrepen. Bovendien werden mijn 5 x 2 cent stukjes (ontvangen bij de Aldi) niet geaccepteerd.

Ik kom er nooit meer.

joop said...

Anonymus 2: Ja ook het personeel staat er onder druk. Het is gewoon een kutwinkel in feite.

Ruimte om je boodschappen bij de kassa in te pakken ontbreekt ook al.