Thursday, March 1, 2012

En weer een nieuwe boek over Hitler-Duitsland

Ja, na al die jaren verschijnen er nog steeds nieuwe boeken over het Derde Rijk. Is het niet de kloeke biografie van Kershaw over Hitler die weinig verrassends meldt, dan is het wel eentje over Himmler of, onlangs, een nieuwe biografie over Heydrich.

Het jammere is dat de boeken in het algemeen weinig toevoegen aan de bestaande literatuur over Hitler-Duitsland. Er is al zoveel over geschreven dat alle feiten, standpunten en invalshoeken reeds belicht zijn.

Ik moet zeggen: de nieuwe biografie van Gerwarth ("Hitler's beul") over ubernazi Heydrich (o.a.hoofd Reichsicherheitshaupamt en Reichsprotektor) heb ik nog niet gelezen. Komt binnenkort.
Het vreemde is dat de recentie in de NRC nogal lovend was, in tegenstelling tot die in de Volkskrant. "Veel gespreksstof komende jaren" - NRC, "Niets nieuw toevoegend" -Volkskrant). Wat is het nu ?

Ik weet wel dat de biografie van Longerich over Himmler (die ik onlangs las) zeker weinig toevoegt. Geen nieuwe gezichtpunten, geen nieuwe feiten. Ik had bijvoorbeeld wel iets meer willen lezen over de maagpijnen die Himmler had. Was dat een symptoon van schuldbesef ?

Twee conclusies mijnerzijds:

1 Zolang wij niet echt in de geest van nazi-kopstukken kunnen kijken (en zo misschien hun gedrag kunnen verklaren) zijn ze niet echt te doorgronden in het algemeen. Hoe verklaar je ook de onverschillige wreedheden die ze begingen ?

2 Uiteindelijk is het misschien zo dat er voor elke nieuwe generatie weer nieuwe boeken over het Derde Rijk op de markt komen die in feite overbodig zijn. Ze verkopen omdat oudere boeken al lang uitverkocht zijn.

Misschien moet ik dan mijn oude plan maar weer eens opvatten om een boek over de Waffen SS te schrijven. Niet dat het iets zal toevoegen aan de reeds bekende geschiedenis hiervan, maar omdat een nieuwe generatie hiervan misschien kennis van wil nemen.

3 comments:

Anonymous said...

De hedendaagse wetenschap biedt een kijkje in de 'human nature'. Voor een nieuw boek over Nazi- Duitsland een must om daaraan een hoofdstuk(je) te wijden.
Rob.

Anonymous said...

Enkele stellingen over macht.
http://www.maukmulder.nl/mauk-over-macht.php

Rob

HSD said...

Wie wil er nu geen kennis nemen van Hitler's elitetroepen