Monday, September 19, 2011

XJR 4 Ever

Wat een genot om weer een nieuwe motor te rijden ! Ik heb het over mijn zwarte Yamaha XJR 1300, alias Black Beauty. Zo'n souplesse, zo'n soepelheid nog.

Eigenlijk wilde ik de vorige XJR inruilen voor een Yamaha FZ 1, maar de proefrit viel tegen. Heeft 150 PK meer, maar "onderin" gebeurde er weinig. Ja, boven de 110 km/u trok ie flink op, da's waar. Maar zo vaak kun je geeneens meer boven de 100 rijden. En het motorgeluid van die F 1 beviel me ook niet: hoog en zenuwachtig.

Nee, dan de diepe, sonore brom van de XJR, met zijn bullige karakter ! En trekkracht alom, je kunt rustig in zijn 5e versnelling met 50 km/u in halen zonder terug te schakelen.

Deze motor is eigenlijk de erfgenaam van de Yamaha XS 1100, een superbike uit de jaren 70/80. Die heb ik ook gehad, maar ik heb nog nooit zo veel pech met een motor gehad als met die. Ok, hij was tweedehands, maar zo veel ellende ?

Toen ik em net in Zwolle gekocht had kreeg het voorlicht al kuren. Later verloor ik een zijkapje onderweg, viel met motor en al om in de hal en ging met het gevaarte onderuit in de sneeuw.

Het ergste was nog dat boven de 140 km/u de snelheid inzakte tot onder de 100 en het benzineverbruik schrikbarende vormen aannam. Slecht een van de twee benzinekraantjes werkte, de andere viel niet aan te sluiten.

3 monteurs hebben er aan gewerkt en geen van allen kon het probleem van het terugzakken oplossen. Uiteindelijk heb ik het vod met verlies verkocht.

En daarom ben ik nu zo blij met mijn huidige bike. Die verdrinkt de nachtmerrieachtige beelden van de XS 1100. Uiteindelijk gerechtigheid.

3 comments:

Anonymous said...

Met een Scorpion Street Extreme Carbon uitlaat.(Zie YouTube) Yeah!

joop said...

Misschien komt het er nog eens van.
Het geluid zou zeker nog wel wat pittiger kunnen.

Anonymous said...

herinneringen verdrinken J? slip of the... tsja, wat is het een slip van the mind of een slip van de toets, hoe moeten wij dit duiden.

hoe dan ook, lekker genieten van je bullige nieuwe zwarte schoonheid!