Tuesday, March 2, 2010

Koop maar een nieuwe

Een tijdje geleden wilde ik het lichtje in het venster van mijn mobiel laten repareren, maar dat ging 25 Euro kosten. Voor dat geld kon ik ook een nieuwe Nokia 1600 kopen. Laat maar zitten dus. (Gelukkig, achteraf. Later deed ie het plotseling weer).

En schoenen laten repareren ? Wie doet dat nog ? Het is goedkoper om een nieuw paar te kopen, vooral in de uitverkoop.
Dan heb ik het nog niet over het herstellen van printers, tv's en audioapparatuur. Gelukkig ken ik overigens wel een "mannetje" die tegen schappelijk (zwart) tarief dergelijke apparaten opknapt. Dan ben je toch goedkoper klaar.

En sokken. Wie stopt er nog sokken of zet een "elleboogstuk" op een colbert (geen gezicht overigens) ? Ik denk dat de enige reparatiezaken die nog echt floreren de kledingreparatie-winkeltjes zijn. Een nieuwe rits inzetten of een kledingstuk verstellen is soms nog wel rendabel. Verder valt er weinig te concurreren tegen de in lage lonen landen geproduceerde goederen die goedkoper aan te schaffen dan te repareren zijn.

Al met al worden er zo veel onderdelen en apparaten simpelweg weg gegooid. Zonde voor het milieu en de vakkennis die er mee verloren gaat.
Zullen er over 20 jaar nog schoenenmakers zijn ? Of ouderwetse monteurs ?

1 comment:

lidia said...

Ik stop nog sokken, en ik vind het een prettig rustgevend werkje. Ik vind het eigenlijk altijd wel prettig om iets te repareren, lekker, iets te redden uit de vuilniszak. Koffiezetapparaten heb ik ook wel eens gerepareerd (vaak alleen een draadje los). Zolang je er weer mee toe kan hoef je geen nieuwe te kopen. Goed voor het milieu en je portemonnee.