Monday, March 15, 2010

De terugkeer van het telraam

Nee, ik vond het niet zo leuk: zelfs ik (als lid van het stembureau op 3 maart) moest mijn id tonen om te kunnen stemmen. De voorzitter was onverbiddelijk.
En terecht: om malversaties te voorkomen moet alles op het stembureau volgens het boekje. Zo voorkom je ook "Rotterdamse toestanden". En als er iemand een voorbeeld moet geven is het wel een lid van het stembureau lijkt mij.

Dat betekent ook: je ouders (of je buurman) wegsturen als ze zich niet kunnen identificeren. Hoe lullig ook. Op ons bureau wilde ook nog iemand alleen stemmen voor zijn vriendin, die hem een volmacht had verstrekt. Mag ook niet. Zelfs niet als die persoon, zoals in dit geval, een kwartier eerder zelf had gestemd en ik hem nog herkende.

Als je gaat schipperen met de regels gaat het niet correct en kunnen partijen de uitslag aanvechten, zoals in meerdere gemeentes gebeurde.
Twee stemmende mensen in een hokje is ook uit den boze. Ik begrijp niet dat het in Rotterdam mogelijk was.

Misschien is het anno 2010 wel noodzakelijk om op sommige stembureaus toezichthouders in te huren. Ook daar nemen de mensen blijkbaar steeds meer het recht in eigen hand.
Op ons bureau verliep alles op rolletjes, al waren er nog steeds stemmers die vroegen waarom ze zich dienden te identificeren. Was blijkbaar nog steeds niet bij iedereen bekend.

En die stemcomputer ? Wanneer komt die nu eens terug ? Dat zal heel wat herstellingen schelen. Zo'n machine maakt echt geen telfouten en fraudeert ook niet.

1 comment:

Marina Noordegraaf .... said...

De stemmachines zijn juist tijdelijk in de kelders gezet omdat ze mogelijk niet betrouwbaar waren. Dat komt omdat de jongens en meisjes die de software programmeren dat gedaan hebben op een "gesloten" manier die niet zomaar te controleren was. Dat maakt de programmeurs dan ineens tot wetgevers. De stemmachines zijn dan weliswaar niet frauduleus, programmeurs kunnen dat wel zijn (al dan niet bewust, he). Maar ik hoop ook dat ze weer terugkomen! Als de software een meer open karakter krijgt kan er controle op plaats vinden.