Monday, August 31, 2009

Groeten uit Venlo

Gisteren (zondag) was ik voor het eerst in Venlo, de geboortestad van mijn vriendin R. (die overigens sinds '89 in Haarlem woont). Dit ter ere van het jaarlijkse Zomerparkfeest, een populair groot evenement. R werkt er sinds '77 elk jaar als vrijwilliger.

Ik had niet verwacht dat het festival zo groot opgezet was: zowel qua drukte, als qua professionaliteit en de optredende artiesten. Ik verwachtte een gezellig, provinciaal feestje, gemoedelijk en klein. Op zondag stroomt echter zo'n beetje heel Venlo uit naar het park om te genieten van de volle programmering, met niet alleen muziek, maar ook theater etc.

Venlo is trouwens een schattig stadje, een beetje buitenlands qua sfeer. Leuke pleintjes en steegjes en wat oude gebouwen. Jammer dat er in de oorlog door een mislukt geallieerd bombardement veel verloren gegaan is.
Daardoor wordt de stad mede ontsierd door een aantal lelijke "moderne" gebouwen. Onvoorstelbaar trouwens dat het water uit de Maas hier tijdens de overstroming van zo'n 15jaar geleden zo'n paar meter hoog in de straten stond.

Een grappig taaltje overigens, dat Limburgs. Werkelijk onverstaanbaar. Volgens R's moeder praten "wij in het westen" veel sneller dan de Limburgers en dat geloof ik wel, al zijn we er ons niet zo van bewust. Volgens haar zijn de mensen in het "noorden" ook groter, maar dat betwijfel ik.

Een smetje op deze dag: de A 2. Het hele stuk van (voor) Utrecht tot Eindhoven kan je niet harder dan 80 a 90 wegens Werkzaamheden Die Op Zondag Niet Plaats Vinden.
Geen wegwerker in de buurt of tractor aan het graven, de weg 4 banen breed en ongerept en toch staat er op de matrixborden 80 km/u.
Ik moet zeggen: ik heb me er keurig aan gehouden, want ik heb thuis nog twee boetes liggen wegens grove snelheidsovertredingen van (gecorrigeerd) 5, respectievelijk en 8 km/u...

En maar goed ook, want er was wel degelijk weer controle.

No comments: