Monday, August 10, 2009

MJK

MJK ? Nee, geen nieuwe partydrug op type motor, maar, misschien wat saaier, de afkorting voor de Museum Jaar Kaart (Kostprijs 35,- bij verlenging na een jaar).
Een ideale uitvinding voor als je af en toe een museum wilt bezoeken. Beter geformuleerd: door het bezit van dat "pass partout" bezoek je vaker het museum. Normaal gesproken zou de toegangsprijs een drempel kunnen zijn, maar met de MJK heb je gratis toegang.

Onlangs bezocht ik de "Hermitage aan de Amstel", een museum waar ik normaal gesproken niet snel naar toe zou gaan. Toegangsprijs: 15 Euro ! Zo bezien heb je die MJK er zo uit.
Qua inrichting was het er zeker fraai. Het oude verpleeghuis "Amstelhof" is getransformeerd tot een kopie van de Hermitage in Rusland, inclusief de sfeer van het Russische Hof uit lang vervlogen dagen. Zalen vol uniformen en gebruiksvoorwerpen uit die tijd. Een tip bij bezoek: neem niet de ingang aan de Amstel, waar enorme rijen staan, maar aan de zijkant, waar je zo door kunt lopen.

Overigens meldt het CBS dat een museumkaartje de afgelopen tien jaar 70 % duurder geworden is (dan hebben we het nog niet over de pretparken in ons land). Toch zijn er de afgelopen 5 jaar al vier miljoen kaartjes meer verkocht.

Oorzaak van het toenemend bezoek wordt gezocht in het feit dat de musea nu aantrekkelijker zijn dan voorheen. Hadden ze voorheen voornamelijk een bewaarfunctie, nu wordt er, mede door stimulans van de overheid, meer aandacht besteed aan de publieksfunctie. Het is een uitje geworden, en het publiek kan meer participeren.Al die herinrichtingen dienen uiteindelijk echter wel door de bezoeker betaald te worden, vandaar die duurdere kaartjes (zegt men).

het lekkere van een MJK vind ik ook wel dat je na een half uur het museum kan verlaten als het niet boeit; je voelt je dan niet bekocht voor die 12,50 of zo. Normaal gesproken zou je dan denken: ik heb er veel voor betaald, dan wil ik alles zien. Nu denk ik: volgende keer weer bezoeken als ik meer zin/tijd heb.

MJK: zou niet meer zonder kunnen.

1 comment:

Jan said...

Je wervende blogbericht zou je eigenlijk te gelde moeten kunnen maken bij MJK!
Stel je eens voor, dan zou je zelfs geld gaan verdienen aan museumbezoek!

Groetje,

Jan