Saturday, March 22, 2008

VOD

VOD: Video On Demand is het nieuwe toverwoord van kabelexploitanten en medialand.
Je hoeft de luie stoel niet meer uit om een DVD te huren, je kunt online een filmpje bestellen en betalen is ook een fluitje van 5 Euri's.
De kabelmaatschappijen hebben het recht dat, zodra een film op DVD uit is, zij die te huur mogen aanbieden. Mede hierdoor zijn al vele videotheken over de kop gegaan (toen ze zelf in het begin furore maakten waren de oorzaak van het sluiten van bioscopen; boontje komt om zijn loontje ?). In bibliotheken zal de verhuur van speelfilms ongetwijfeld ook gaan teruglopen = minder verdiensten.

Ook de omroepen gaan zich nu storten op maatwerk. In de nabije toekomst hoeft de kijker niet meer af te wachten wat er aangeboden wordt, maar kan zelf bepalen wat er op het scherm verschijnt door een programma te bestellen.
Een Sonja Barend Show uit 1978 ? Geen probleem. Alle delen van de Onedin Line, of Koot en De Bie ? Of toch liever de Pin Up Club ? You name it.

Wat dat betreft zal de techniek nog een stap naar voren moeten maken om een en ander te vermakkelijken. De tv moet meer versmelten met internet (of andersom). Een tv met een harde schijf zou nieuwe mogelijkheden bieden.

Zelf heb ik de aanbiedingen van UPC voor digitale tv nog kunnen afwimpelen. Teveel tv kijken maakt maar passief en leeg, is mijn mening.
Bovendien ben ik in de luxe positie dat ik voor weinig geld een leuk DVD'tje uit de bieb kan meenemen. Maar als dat niet zo was...

2 comments:

Marina Noordegraaf .... said...

Kijk je met een DVDtje geen TV dan? :-)

Karin said...

Formeel gezien wel natuurlijk.
Uiteindelijk gaat het erom dat de kijker zelf bepaalt wat hij ziet en wanneer. Dus onafhankelijk van het programma-aanbod op tv.