Wednesday, March 12, 2008

I've seen it in eyes, I've read it in books: no love without the looks

Ooit wel eens een E-book gelezen ? Ik niet in elk geval.Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een roman via internet zou lezen. Maar een historisch boek ? Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Hoewel, een boek uit de 17e eeuw...

De Universiteitsbibliotheek van Gent, een van de grootste bibliotheken in Europa, is sinds kort een samenwerkingverband aangegaan met Google Book Search. Daarin zijn duizenden (reeds gescande) boeken uit verschillende bibliotheken digitaal te vinden.
Gent is de eerste bibliotheek in het Nederlandse taalgebied die een dergelijke operatie met Google gestart is.
De geplande productie van tienduizenden boeken per maand is nog niet gehaald, maar de eerste 5000 zijn gescand. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er zo'n 300.000 (!)
boeken van Gent via Google in te zien zijn.

Al met al zitten er echter nog wel wat haken en ogen aan het megaproject. Boeken v.a. eind 19e eeuw vormen geen probleem om goed te scannen. Dit geldt echter niet voor oudere boeken. De boeken uit de bibliotheek van Gent zijn echter ouder: van de 16e eeuw tot 1867. Die einddatum is door Google bepaald i.v.m. auteursrechten, die pas 70 jaar na de dood van de auteur vervallen.

De scanapparatuur heeft echter problemen met de oudere boeken. De letter "s" wordt een "f". Zo wordt "stinkdier" dus "ftinkdier dat een äfschuwelijke flerke flank verspreidt"...
Niet zo'n ramp misschien, maar een en ander werkt wel door in de index van Google Books. Duizenden malen is daarin nu het woord "befschrijving" te vinden. En wat te denken van ""flangen" en "Vifschen" ?

Het schijnt Gent niet te deren. De beslissing om met Google in zee te gaan is in een halve dag genomen.
Kennelijk speelt kwaliteit niet de hoofdrol. kortom: niet zo flim misschien...

2 comments:

Marina Noordegraaf .... said...

klinkt een beetje als de goeiemoggel generator :-)

ze verzinnen vast nog wel iets op die scanfouten! hoop ik dan toch :-)

joop said...

Ja, dat hoop ik ook. Op zich is het een mooi project natuurlijk.