Wednesday, January 2, 2008

Vooruit, nog een lijstje

Voor wie er nog geen genoeg van heeft: je kunt nog stemmen op het beste buitenlandse favoriete fictieboek (ooit). Na het beste boek van Noord-Holland, respectievelijk Nederland, of de beste film allertijden, of de Top 2000, is dit misschien je laatste kans om je stem te doen gelden...

Ik vraag me wel eens: what's the use ? Dit terwijl ik wel degelijk van lijstjes hou.
Het is alleen zo dat ze nooit compleet zijn en dat er altijd essentiele titels ontbreken.
Een fraai voorbeeld daarvan was de "Canon van de Nederlandse film"; zelden zo'n slechte lijst gezien. Maar goed, ik dwaal af.
Via www.hetbesteboek.nl kun je dus kiezen uit de shortlist van de tien beste buitenlandse romans. Opgenomen in de lijst zijn boeken als "1984"(Orwell), "De naam van de roos" (Eco), "Anna, Hanna etc" (Fredriksson) en "The lord of the rings" (Tolkien).

Wonderbaarlijk genoeg ontbreken Duitse schrijvers als Kafka, Grass en Thomans Mann.
Persoonlijk vind ik "Die Zauberberg" het mooiste boek ooit. Ook ben ik een groot fan van "Der Prozess" van Kafka. De man naar wie zelfs een woord ("Kafkaiaans") vernoemd is. Die mag toch zeker niet ontbreken.
Door mij geliefde Italiaanse schrijvers als Alberto Moravio en Italo Svevo schitteren ook door afwezigheid. En wat te denken van Sartre en De Beauvoir ?

Als je meedoet met de stemming ben bovendien (min of meer) verplicht eem motivatie te geven van jouw stemkeuze, omdat je stem dan 5 maal meetelt. Waarom kan ik niet stemmen zonder motivatie te geven ? Dat hoeft bij de Tweede Kamerverkiezingen toch ook niet ?
Nog een reden om niet te stemmen is dat uitgeverijen trachten de de lijst te beinvloeden door "e-maillobbies" om hun schrijver in de lijst te krijgen.
Misschien begrijpelijk, maar hoe eerlijk is zo'n shortlist dan nog ?
Maar ok, ik beken dat ik voor de Top 2000 allertijden ook drie maal op Joy Division gestemd heb...

www.hetbesteboek.nl

No comments: