Dat motor rijden gevaarlijker is dan auto rijden lijkt mij duidelijk. Je valt minder op, je hebt weinig bescherming om je heen en veel automobilisten anticiperen niet op een motor in het verkeer.
Zelf kun je wel maatregelen nemen als motorrijder: altijd je licht aan, felle kleuren aan (yak !), een goede helm dragen en ver vooruit kijken (op alle fronten).
Toch blijft het link.
Onlangs stond in veel kranten de uitkomsten van een onderzoek van de European Transport Safety Council (ETSC) uit Brussel. Hierin werd gesteld dat een motorrijder
18 keer zoveel kans heeft om het leven te komen bij een ongeval als een automobilist, gerelateerd aan het aantal gereden kilometers.
Dat is nogal wat ! Ik wilde a la minute mijn motor verkopen; ik wist niet dat ik zoveel risico liep. Ik overwoog de aanschaf van een SUV; of nog beter: de Hummer.
Nu blijkt echter uit onderzoek van de KNMV (motorrijdersvereniging) dat de onderzoeksresultaten van de ETSC gerelativeerd moet worden.
Zo is er geen splitsing gemaakt tussen bromfietsen en motoren en het is bekend dat er veel ongelukken gebeuren met brommers. Opvallend is ook dat Italie buiten het onderzoek van de ETSC gehouden is. Het land is notabene verantwoordelijk voor het bezit van een 1/3e van het totale bezit aan tweewielers in Europa (30 miljoen totaal).
In ons land is het aantal dodelijke slachtoffers ten gevolge van motorongevallen gedaald van bijna 100 in 2005 tot minder dan zeventig in 2006. In die tijd is het motorenpark fors gestegen tot 616.000 in november 2007.
Tot slot: onderzoeksrapporten dienen in het algemeen beter geinterpreteerd te worden.
Wat is de vraagstelling ? En vooral: welke gegevens zijn er buiten gehouden.
Het onderzoek van de KNMV staat alleen in motorbladen. De kranten zwijgen erover.
Nu leeft het beeld dat een motorrijder 18 keer zoveel kans heeft het leven te laten als een automobilist. Laten we zeggen dat het 9 maal is. Nou, dat is toch best te doen ? Een beetje spanning moet er zijn tenslotte.
No comments:
Post a Comment