Tuesday, February 20, 2018

Rijbewijs A in de praktijk

Sinds 1987 is het aantal mensen met een motorrijbewijs gestegen met 56,8% naar 1.435.862 in 2017.
Zelf heb ik mijn motorrijbewijs ook in die periode (in 1991) behaald. Blij dat ik het destijds verdiende en niet tegenwoordig, nu de eisen een stuk strenger geworden zijn.

Als je onderweg bent zou je niet denken dat er bijna 1,5 miljoen Nederlanders met een A-rijbewijs zijn; het merendeel rijdt in de praktijk niet op een motor. Vorige week reden we terug (in een auto, dat wel) van Venlo naar Haarlem en we kwamen onderweg geen enkele motorrijder tegen.

Veel te koud natuurlijk, zo half februari. Ik ben ook een paar keer hartje winter op de Yamaha naar het zuiden gereden, maar op driekwart van de route werd de koude bijna onhoudbaar. Ondanks dikke trui, motorkleding en handschoenen. Op dit moment is 50 km heen en 50 km t6erug op een dag wel genoeg.

Overigens: van de mannen is 17% in bezit van een A-rijbewijs en van de vrouwen 4%. Als je het zo bekijkt hebben uiteindelijk weinig Nederlanders een rijbewijs A.
Ik vind het wel leuk dat vrouwen ook motorrijden overigens. Liefst met zo'n blond staartje onder de helm uit + leren pak ;-

Het is wel een nadeel dat de accu van een motor (noodgedwongen) nogal klein is en dus minder capaciteit bevat. Eenmaal stond ik in de winter met een lege accu in Zandvoort en dat was verschrikkelijk. Aanduwen is met zo'n zware jongen onmogelijk en een kickstarter hebben de motoren van tegenwoordig helaas niet meer. Je beng geheel afhankelijk van de nietige accu van een motor.

No comments: