Wednesday, August 3, 2016

Driver's seat

Het is bijna onmogelijk om je als pay driver in de Formule 1 (F1) goed te profileren. In elk geval dien je sneller dan je teammaat te zijn en niet te veel brokken te maken. Indien alles meezit kun je wellicht nog een puntje in het seizoen scoren. De pay driver rijdt uitsluitend in de achterhoedeteams.


De rijder die zelf geld moet meebrengen om in een F 1 mee te kunnen draaien moet in elk geval flink wat sponsorgeld meebrengen (Haryanto) of gesteund worden door een groot team (Wehrlein, met support van Mercedes).


Zo'n Haryanto (eerste Indonesische coureur in de F1) dient 15 miljoen op te hoesten om bij het armzalige Manor te kunnen rijden. 11 miljoen krijgt ie van staatsoliebedrijf  Petamina, 4 miljoen moet hij zelf betalen.


Sommige rijders die als paydriver begonnen, zoals Schumacher, Alonso en Lauda brachten ook geld mee bij hun debuut, maar werden al snel goed betaalde sterren omdat talent zich nu eenmaal niet verloochent. Verderop in de carriere hebben ze miljoenen verdiend door voor grote teams als Renault en Ferrari te  rijden.


Max Verstappen is een supertalent  die uiteraard niets hoeft te betalen. Als je in de GP2 (De klasse onder de F1) al 6 races achter elkaar weet te winnen (nooit eerder vertoond) is het duidelijk dat je de pannen van het dak kunt rijden.


De zoon van de Frans acteur Jean-Paul Belmondo heeft het begin jaren '90 ook nog eens geprobeerd als pay driver. Ik geloof dat ie 9 races gereden heeft. Voor de pay driver hangt de bijl altijd boven het hoofd. Sponsorgeld op, stoeltje vergeven... 



No comments: