Thursday, June 16, 2016

Nieuw Verval

De visboer zat vanmorgen te zonnen voor zijn nieuwe winkel.. Dat zag ik hem vroeger nooit doen, toen had hij zijn (vis) handen vol met vis verkopen. Ik kwam er vaak: hij had regelmatig aanbiedingen van bijvoorbeeld 5 ponen of schelvisssen voor 3,50.ook de gebakken bokking deed het goed, En altijd vers gebakken waar je bij stond.. Terwijl hij ze bakte ging ik ondertussen naar de AH.
boodschappen doen.

Ik vroeg hem waarom hij nooit meer van die lekkere visjes in de aanbieding had ? Hij legde uit dat het tegenwoordig de moeite niet meer was omdat het een stuk rustiger in winkelcentrum De Hoef geworden is. Het aantal klanten is niet meer te vergelijken met een aantal jaar geleden.

Is dit ondanks, of dankzij, de verbouwing van het winkelcentrum, vroeg ik me af. En ja: ik kom er ook minder graag. Het heeft er ook mee te maken dat het centrum een stuk ontoegankelijker geworden is, vooral voor mensen met de auto die er veel tegelijk boodschappen doen.

Had je vroeger allerlei op -en afgangen, nu moet je voortdurend omlopen. Helemaal lastig als je een boodschappenkar vol hebt natuurlijk.. Sowieso: het knusse is er wat af, op de een of andere manier. Misschien wat te gelikt ? Of heeft het allemaal te maken met de economische crisis ? Eigenlijk blijft de werkloosheid (vooral onder vijftigers) toch flink hoog..

Zo'n nieuwe Vomar ziet er prachtig uit, maar is totaal sfeerloos. Ook omdat het er altijd stil is. Als je dit filiaal vergelijkt met dat in Heiloo is het een wereld van verschil. En de groenteboer is ook niet meer de groenteboer van vroeger.. Kon je voorheen goedkoop groenten en fruit scoren bij De Twee gebroeders, nu is het de volle prijs betalen bij de fa.Rustenburg, die nu in het pand zit..

Voor straf dan daar maar af en toe even een aardbeitje pikken...  




No comments: