Het geklaag over de huidige Formule 1 houdt al jaren aan: de races zijn niet spannend genoeg, het geluid deugt niet, de auto's zijn te langzaam, de banden moeten worden gepaard. Ooit van een races gehoord waarbij je de banden niet te veel mag laten slijten ? En zuinig moet doen met de brandstof ? Het is een gotspe.
Nu zijn er plannen om het bijtanken weer toe te laten staan en zouden de auto's over twee jaar 5 tot 6 seconden sneller per ronde moeten zijn. Maar of het bijtanken zo'n goed idee is ? Het leidt tot voor het publiek ondoorzichtige team-strategieën, zo vrezen sommigen.
Ik ben er voor: heerlijk zo'n slang die blijft hangen in de auto na het tanken en de coureur zo kostbare tijd in de pit verliest.. Remember Christian Alders ? Kilometers lang reed hij op het circuit met de slang achterin de auto wapperend. Er mag gewoon wel wat meer spektakel terugkomen, vind ik.
De teams zijn overigens van mening dat er niet te veel naar de ideeen van het publiek geluisterd moet worden: dan wordt het racen wat te chaotisch, naar hun mening.
Een nieuw goed idee is om tijdens het GP-weekend een tweede race te organiseren. Het kan dan gaan om een sprintrace op zaterdag of een race voor de derde rijders. De snelste jonge coureurs zouden zich in de nieuwe opzet kunnen kwalificeren voor de hoofdrace op zondag.
Een ander, persoonlijk, goed idee lijkt mij om de onderlinge kwalifikatie-strijd tussen twee teamgenoten ook met punten te belonen. De winnaar pakt per weekend zo een punt mee.
No comments:
Post a Comment