Thursday, April 30, 2015

Marathonmotor

Een altijd interessante rubriek in het magazine Moto 73: de Marathonmotor. Oudere motoren die al een heel leven achter zich hebben worden op de brug geinspecteerd. Alles passeert de revue: van racers tot hobbymotoren.


Deze week een Honda Pan European, met hier en daar flinke roestplekken te kust en te keur. De eigenaar heeft ooit zijn leven gered door de motor "onderuit te trekken" en zo een botsing met een tractor te voorkomen. De berijder kwam er bijna ongeschonden vanaf...


Enfin, zo lees je dat deze Honda ook  wel de "Tupperware" motor genoemd wordt. Rondom is de motor ingepakt in kunsstof. Beplating eraf halen is geen probleem, maar om het daarna weer erop te krijgen is bijna onmogelijk: de bevestigingsplaatjes breken maar al te makkelijk af.


De historie van de oude motoren op de brug doet je altijd weer fronsen: wat is er niet al kapot gegaan in de loop der jaren. Zelfs toen ze nog nieuw waren, waren er soms al problemen. Ook bij de duurdere merken zoals BMW.


Denk ik terug aan mijn oude Suzuki GSX 550: altijd problemen met de dynamo (dus geen stroom meer aan boord). Kwam ik terug van een vakantie had ie het weer begeven.
Mijn oude Yamaha XS 750 daarentegen heeft het werkelijk altijd gedaan, zelfs toen er al een ton op de teller stond.. Een grote beurt heeft ie nooit van me gekregen, maar dat dat deerde hem werkelijk niet. Jammer dat ik hem nooit opgegeven heb voor de Marathonmotor.


En met met mijn nog tamelijk nieuwe  XJR 1300 (uit 2011) moest onlangs al een rubber van de koppeling vervangen worden. Dat verbaasde me toch ook. 


No comments: