Tuesday, January 6, 2015

Vaarwel SA-90

TDK stopt met de fabricage van tape, een tijdperk wordt afgesloten. Honderden heb ik de afgelopen 30 + jaren opgenomen en ik speel ze nog steeds af op de cassettespeler in de slaapkamer.


Het zegt veel over de kwaliteit van TDK dat ze nog steeds goed klinken na al die jaren. Ok, een enkele keer breekt de tape wel eens (net die van Echo and The Bunnymen natuurlijk). ook "ontsporen"ze wel eens : dan komt de "spaghetti" er uit en dan moet je voorzichtig de tape met een schaar o.i.d. terugwinden.


De meest algemene tape was de chroom SA-90; een betere variant was de SA-90X. Flandria was mijn hofleverancier, die hadden vaak leuke aanbiedingen.
Je had ook nog de D-90 en de AD 90, "normal". Die klonken iets minder goed, maar waren wel goedkoper daarom. 60 minuten teepjes had ik ook nog, maar die voegden niet veel toe. Op de SA-90
kon precies 1 lp opgenomen worden, dus dat was ideaal.


Maxxell was ook een goed merk, maar die kocht ik toch minder vaak. Waren ook wat duurder. De Philiops tapes waren echter matig: ze doen het anno 2015 (34 jaar oud !) nog wel, maar het mechanisme van de tape maakt een irritant geluid. Niet echt prettig om zo naar de Elvis Presley "Sun sessions" te moeten luisteren...


Het is overigens niet zo dat tape helemaal verdwijnt: bedrijven als Google gebruiken het zgn. Linear Tape Open drives om back ups te maken. Want harde schijven kunnen crashen en dat is iets wat met tape onmogelijk is. 

No comments: