Onlangs liep ik met een lekkende vuilniszak de trap in de hal af, een smerige geur verspreidend door het trappenhuis. Die geur rook ik nog dagenlang, ook buitenshuis.
Dat geeft aan hoe sterk de associaties van geuren zijn. Zij blijven langer in het geheugen opgeslagen dan beelden en roepen al dan niet prettige associaties op.
Uit onderzoek blijkt dat een citroengeur in de auto er voor zorgt dat de bestuurder beter rijdt. En ook Connexxion heeft met een dergelijke geur in haar bussen geexperimenteerd. Het bleek dat de passagiers zich dan veiliger en prettiger voelden. Naam van de odeur: "Refresh Voyage."
Zelfs een gerenommeerd merk als Rolls Royce verkocht op een gegeven moment minder auto's doordat, vanwege veiligheidseisen ivm brandveiligheid die verplichtten het leer met een bepaalde vloeistof te bewerken, de binnenkant niet meer naar leer rook. De oplossing: een essence met leergeur in de cabine loslaten.
Voorbeelden van veelvuldig gebruik van geuren door bedrijven zijn er legio: Singapore Airlines, Swissotel en het Parijse warenhuis Lafayette (wasverzachtergeur op de babyafdeling); alles om de klant op zijn gemak te stellen/meer te verkopen. Oo
Ook H & M, Ikea en Volvo zijn al over gegaan op "bedrijfsgeur".
In de bibliotheek hebben we al een bedrijfsgeur: de geur van boeken. Kenmerkend voor alle biebs. Ook lekker: de geur van motoren in een showroom, of de frisse geur van jonge vrouwen die je passeren op straat. Dan raak ik toch licht bedwelmd. Heel wat aangenamer dan de geur van verrotting van een lekkende vuilniszak.
2 comments:
Er gaat niets boven het aroma van een lekkere sigaar van de Janssens
Daar valt over te discussieren...
Het is wel zo dat als ik sigaren reuk, ik meteen aan de Janssens moet denken. Ook een voorbeeld van de sterke associaties van geur.
Post a Comment