Thursday, May 26, 2011

"Koos..."

Zo beginnen altijd de interviews van presentator Andre van der Toorn met de landelijke verkeersofficier Koos Spee. Van der Toorn speelt de verontwaardigde "Jan modaal automobilist" en Spee de immer ongenaakbare en nooit twijfelende en rechtschapen "verkeersheilige".

Onlangs was de 200e aflevering van "Wegmisbruikers" op SBS 6 te zien. Het is een meesterlijk programma, in al zijn eenvoud. De mooiste tv levert het op als de aangehouden verkeersovertreders kwaad worden. Als er op de politie gescholden wordt.
Als er onzinnige excuses en argumenten aangevoerd worden. De bekende kreet: "Ga toch boeven (respectievelijk: pedofielen; nieuwe variant) komt gelukkig nog vaak langs.

Fijn is het ook als de aangehoudenen flink beginnen te ouwehoeren. Tegen de politie (na net beschonken door rood gereden te zijn met 85 km/u, waar je 50 mag): "Ik ben een hele goede chauffeur. Veel beter dan mijn meissie en veel beter dan jullie. Zullen we een keer op Zandvoort racen ? Ik zal jullie vet verslaan."

Waar komt de fascinatie voor "Wegmisbuikers" vandaan ? Is het de herkenbaarheid ? Het leedvermaak ? Het "eigen schuld, dikke bult" gevoel van de kijker ? Of het "he he ik zit veilig thuis achter de buis mij kunnen ze niets doen gevoel" ?

En ja, ik vind het ook heerlijk als bellers in de auto een vette boete krijgen, want het is gevaarlijk en irritant gedrag. De auto als woonhuis en kantoor: bellen, lezen, brood eten, wijzen, ouwehoeren, in slaap vallen, slingeren.

Ik zie het de gemiddelde motorrijder niet doen: die is veel bewuster met het verkeer bezig.

2 comments:

Anonymous said...

Net een boete gekregen voor bellen achter het stuur. De smeris draaide om en begon een achtervolging; de flikkers.

joop said...

Tja, het is nooir leuk om een boete te krijgen. In de loop der jaren heb ik er ook heel wat opgelopen.

Het is alleen wel het toppunt van het cynisme van het CJIB om er ook nog eens 6 Euro "administratiekosten" bij op te tellen.