En ja, het kenmerkende vingertje van Vettel wees weer parmantig omhoog na zijn zege in Maleisie in de F 1, afgelopen zondag. Zijn derde achtereenvolgende winst (inclusief de winst in de laatste race van vorig jaar). Toegegeven, het was verdiend.
Foutloos gereden en vanaf pole vertrokken.
Gelukkig waren de achtervolgers ditmaal dichter op zijn hielen. Het moet wel spannend blijven natuurlijk. Ik heb een lichte weerstand tegen te veel achtereenvolgende zeges van dezelfde coureur, hoe sympathiek de jonge Duitser ook is.
Wordt dit de nieuwe Michael Schumacher ? Die had ook seizoenen met grote dominantie. Zoveel dat de races saai werden. Hopelijk pakken rijders als Alonso, Hamilton etc. aankomend weekend in China een zege.
Al met al zijn de races de afgelopen paar jaar door technische maatregelen zeker spannender geworden: het veld rijdt dichter bij elkaar en er zijn meer inhaalacties. Nu dient er bijvoorbeeld vaker van banden gewisseld te worden (en daarbij kan van alles misgaan). Tijdens Maleisie waren er maar liefst 63 pitstops !
De Pirelli banden bieden veel grip, maar bereiken vrij snel "the cliff": het punt waarop de prestatiecurve van de band naar beneden duikelt. De kunst als coureur is dus om optimaal te presteren. Snel rijden, maar zonder te veel bandenslijtage. De banden van Pirelli zijn op verzoek van de overkoepelende organisatie FIA zelfs bewust zo ontworpen. Ergens vreemd: ontwerp een niet te goede band svp !
1 comment:
Op Uw wenken bediend.
Post a Comment