Wednesday, April 20, 2011

Geboortedag

Zou het toeval zijn dat op de geboortedag van Hitler (20 april) op de Duitse tv een film over de deportatie van de laatste joden in Berlijn vertoond wordt? Waarschijnlijk niet, er wordt in elk geval niet aan gerefereerd in mijn tv-gids.

In april en mei wordt er sowieso meer bij WO II stil gestaan, of Hitler nu jarig was of niet. Opvallend dat het na al die jaren in Nederland nog zo sterk leeft. De generaties die de oorlog aan den lijve ondervonden hebben, zijn nu immers bijna uitgestorven. Aan de andere kant logisch, als je bedenkt dat het ook gaat om herdenking van onderdrukking van alle tijden en overal.

Opvallend overigens dat er rond deze tijd altijd vergeten/verdwenen (?) foto's uit de oorlog boven water komen. Soms heb ik het idee dat ze in grote archieven bewust achter gehouden worden om de het publiek "hongerig" te houden. Of is het vanwege geldgebrek? Anders zou ik zeggen: huur een paar man in om de stoffige boel eens flink om te ploegen, zodat al het interessante materiaal nu eens tevoorschijn komt.

In het Stadsarchief in Amsterdam zijn er op dit moment pas ontdekte foto's te zien van een NSB-fotograaf die het "dagelijkse leven" van '40 tot '45 vastlegde. Daaronder ook opnamen van deportaties en huisontruimingen van joden. Omdat het een fotograaf van NSB huize betrof mocht hij overal vrij uit fotograferen.

Het is heel raar, maar ik krijg geen genoeg van boeken en foto's over WO II. Dus nu al het braakliggende materiaal eens flink archiveren, sorteren en tentoonstellen. Wil ik maar zeggen.

6 comments:

HSD said...

En jouw boekenplank weer oorlogssterkte graag
Van Adolf tot Hess und so weiter.....
WO II - opdat wij niet vergeten.

WJ said...

Een schone taak voor jou.

Anonymous said...

Omdat de generatie uitsterft die de oorlog echt bewust heeft meegemaakt is het van belang dat de volgende generaties blijven vertellen hoe het in ieder geval nĂ­et moet.

joop said...

HSD: Mijn boekenplank weeer op sterkte ? Goed idee. Zal ik eerst moeten verhuizen naar villa, zodat ik wwer ruimte heb om mijn mijn eigen "archieven" weer eens in de kasten te plaatsen...

joop said...

WJ: Lijkt me wel wat: dagen lang rondneuzen in de rijke archieven van het NIOD bijvoorbeeld.

joop said...

Anonymus: jammer dat de mensheid zo hardleers is. Zie: Libie en Syrie.