Monday, September 6, 2010

Na mij de zondvloed

Het is niet verwonderlijk dat het bewustzijn van overstromingsrisico's in ons land in Zeeland en Zuid-Holland het meest ontwikkeld is. Denk maar aan de watersnoodramp van 1953.

Dat is een van de conclusies van een rapport, samengesteld door kennisintituut Alterra in Wageningen. Van de meer dan 1000 ondervraagde Nederlanders zegt 87 % zich veilig te voelen ten opzichte van het water. In Noord-Holland, Limburg en de drie noordelijke provincies voelen de bewoners zich het veiligst.

Enhigszins vreemd, als je bedenkt dat delen van Limburg al eens overstroomd zijn door rivieren (in de jaren '90) en ook als je bedenkt dat grote delen van Noord-Holland onder de zeespiegel liggen.

Ik heb trouwens als ook geen angst voor overstromingen. Hoewel, als ik op de Hondsbossche Zeewiering een woeste zee bewonder me ook wel eens het gevoel bekruipt dat die dijk niet zo hoog is. Een beetje stormvloed en het water stroomt binnen, denk ik dan. Maar dat is nooit gebeurd, dus het zal wel meevallen.

Maar onderzoekster Mirjam de Groot van Alterra waarschuwt tegen dit soort vals optimisme. Dankzij onze wereldwijde expertise op het gebied van watermanagement wanen wij ons ten onrechte veilig. Deze hoogmoed wordt nog eens in de hand gewerkt door de overheden en en de waterbeheerders, aldus De Groot.

Maar...door de klimaatveranderingen zullen ook wij in de toekomst niet veilig meer zijn. Grote kans op de zondvloed dus. Ben ik even blij dat ik op 2 hoog woon !

No comments: