Tuesday, October 20, 2009

Dag, suikeroompje !

Ooit sprak ik hem nog eens tijdens de onthulling van een nieuwe aanwinst in zijn museum.
Op de vraag waarom het destijds niet zo goed ging met AZ antwoordde Dirk Scheringa : "Ja, jongens ik weet het ook niet. Wat kan ik doen ?" We vonden het leuk dat Dirk de tijd voor ons nam en zich niet te groot voelde. Hij presenteerde zich altijd als "man van het volk". Dezelfde Dirk vond klapschaatsen "te duur" om zelf aan te schaffen, hoorde ik eens.

Ik wil niet beweren dat het er perfect aan toe ging bij de DSB (wat Dirk ook toegaf), maar dit faillissement is een brug te ver.
Een kenner van financiele zaken ben ik niet, maar naar mijn gevoel zit er wel een luchtje aan. Lakeman roept de de klanten van DSB op om de rekening op te heffen en twee weken later is het bedrijf ten gronde. Naar het schijnt bezit elke bank zo'n 10 % aan liquide middelen, de rest is geinvesteerd. Als iedereen tegelijkertijd zijn geld opneemt gaat elke bank failliet.

De teloorgang van DSB is sneu voor de 2000 werknemers van DSB, AZ en het Museum te Spanbroek en het nieuwe gebouw Wognum. Dan hebben we het nog niet over de spaarders met meer dan 100.000,- op de bank. Hier spelen toch grote belangen mee, lijkt mij.
En dat alles terwijl AZ Alkmaar voor het eerst in de Champions league speelt !

No comments: