De Supermercato del Futuro is gelegen in een afgelegen winkelpand in Milaan. Er wordt daar geexperimenteerd met de supermarkt van de toekomst.
Alle looproutes van de klant worden gevolgd; pak je een pak melk en zet je het toch terug in het schap dan wordt dat geregistreerd. Overal hangen camera's, digitale schermen en digitale prijskaartjes. Productinformatie is op schermen op te vragen. Wijs je naar een product dan verschijnt op grote schermen boven je hoofd waar een artikel vandaan komt, wel grondstoffen erin zitten, wat de voedingswaarde is, en hoeveel CO2 uitstoot het product heeft gekost.
De gemoedelijke en (soms) gezellige super van de toekomst wordt ingeruild voor een evenementpaleis. Daar lunchen of dineren wordt heel gewoon. (Zouden ze daarvoor dan ook uitsluitend producten uit de eigen winkel gebruiken ? ) Kortom: de super als sociale ontmoetingsplaats.
Zoals AH nu al doet met de bonuskaart: het is van groot belang voor de supers om klanten aan zich te binden door allerlei data te verzamelen. De klanten willen dat meestal wel, als ze er maar leuke aanbiedingen voor terug krijgen.
Bewust is mijn ene AH bonuskaart anoniem en de andere staat geregistreerd op een valse naam en e-mailadres. Het gaat ze eenvoudig geen flikker aan wat ik bij de super koop en dat wil ik ook zo houden.
Op 25 mei ging de nieuwe privacywet in en kun jezelf ook aangeven of bedrijven persoonlijke data mogen gebruiken. Het zal niet 100% waterdicht zijn, maar het is iets.
1 comment:
Een Koens en Wildvanger zijn niet geheel uit te sluiten valse namen.
Post a Comment