Foodwatch is een organisatie die zich bezig houdt met lulverhalen van producten en supermarkten. Waar de Consumentenbond en de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit het laten afweten qua consumentenvoorlichting zit Foodwatch er bovenop.
Zo wordt elk jaar het Gouden Windei uitgereikt voor het meest misleidende voedselproduct van de supermarkten. Dit jaar genomineerd zijn o.a.: de "rijk gevulde" truffelpasta van Aldi met 0,0006 % truffel, Appelsientje halfzoet, een appelsap die minder zoet dan gebruikelijk is omdat er simpelweg extra water aan toegevoegd is en de light pindakaas van Plus omdat 30% minder vet wordt gecompenseerd is door 451% extra suiker.
Verder schenkt Foodwatch aandacht aan misleidende termen als puur, ambachtelijk, eerlijk en authentiek. Het is allemaal humbug, want de pretenties worden zelden waargemaakt.
Eigenlijk wordt het tijd om gewoon "pindakaas", "melk" en "eieren" aan te bieden. Dus producten zonder misleidende pretenties en beweringen. En schaf het hele "Light" gedoe dan ook maar af, want daar klopt meestal niets van.
Een uitzondering daargelaten natuurlijk: de blikjes cola light die ik graag drink met 0.3 calorieën per blikje...
No comments:
Post a Comment