Thursday, November 20, 2014

De Langste Dag

Bedolven onder het papier.. Zo voel je je na afloop van de openingstijden van het stembureau, waar ik gisteren plaats had. Heb je ooit ca.1200 stembiljetten op een hoop bij elkaar gezien ?.


Altijd leuk om daar (stembureau) plaats te nemen, gezellig en nuttig.werk bovendien. Dit maal voor de herindelingsverkiezingen van Alkmaar, De Rijp en Schermerhorn. Deze laatste twee gemeenten worden nu samengevoegd bij Alkmaar. De term "geannexeerd" viel ook hier en daar...


Enfin, sinds het afschaffen van het per computer stemmen wordt er weer ouderwets geteld. Eerst de partijen bij elkaar zoeken, vervolgens per lijsttrekker sorteren en daarna de andere kandidaten die een stem kregen.


Tellen en hertellen als het niet klopt met het uitgebrachte aantal stemmen. Uiteindelijk een werkdag van  07.00 tot 12.30. Een nieuw record voor mij op het stembureau. Tussendoor wel 2 x 1,5 uur naar huis, waar net netto, na aftrek van de fietstijd, 1 uur netto van overblijft. Dus 2 uur echt vrij.
Eigenlijk tekort. Op het bureau in Heiloo in maart vond ik het beter geregeld, daar had je wel eens 3 uur vrij.


Maar net zoals vrouwen zeggen na een bevalling: dit wil ik nooit meer (en ze daarna toch weer baren) , zal ik de volgende keer weer plaats nemen in het stembureau. Maar dan toch liever in Heiloo, met mijn inmiddels vertrouwde medeleden aldaar. En daar ben je om 23.00 ook wel uitgeteld. Dat scheelt.


Maar die stemcomputer moet absoluut terug. Alleen al vanwege de verspilling van zoveel papier.

1 comment:

Anonymous said...

Een werkdag van 7.00 tot 12.30 met twee keer 1,5 uur vrij. Niet slecht.