Thursday, June 5, 2014

Meidenmarkt nu ook politiek correct

Zoals Bevrijdingspop in Haarlem ook al jaren gereguleerd is (hekken om het terrein, geen eigen blikjes (fris) drank mee = tascontrole), zo wordt de Meidenmarkt in Schoorl dit jaar ook voor het eerst gecontroleerd.


Voor het eerst sinds ca.1573 worden er hekken en toegangspoorten bij het Klimduin geplaatst. Het jaarlijkse feest op Tweede Pinksterdag geldt dan niet langer als "gedoogzone". Dit terwijl de politie het de laatste jaren aardig onder controle had (ME achter de hand, kilometer verderop).
Aan de ene kant begrijpelijk vanwege de problemen die dronken jonge lui kunnen veroorzaken, aan de andere kant jammer dat de overheid ook hier weer zijn grijpgrage controlerende klauwen uitsteekt.


Toen ik jong (14) was kon je overal een biertje in de kroeg of discotheek kopen, niemand die zich er mee bemoeide. Nu is er bepaald dat je tenminste 18 dient te zijn om een alcoholische versnapering buitenshuis te mogen drinken.


Te controleren is het niet: hoeveel toezichthouders moet je in dienst nemen ? Het is dweilen met de kraan open. Op jongerencampings worden de controles ook aangesnoerd. ze mogen alleen nog drinken bij en voor de tent. De campingbeheerders hebben hun gasten echter toegezegd dat ze overal op de camping alcohol mogen nuttigen. Het betreft immers prive terrein ? Enfin, wel of geen privéterrein is nu de discussie.


En hoe zit het mer de kermissen overal in de Kop van Noord-Holland deze zomer ? Als er ergens flink gezopen wordt is het dan wel, in dorpen als Warmenhuizen en Tuitjenhorn. Gaan de controleurs dan de dronken massa's in om te vragen hoe oud iemand is ?.
 

7 comments:

lidia said...

De Meidenmarkt...wat moet ik me dáár bij voorstellen?
In mijn herinnering dronken wij vroeger niet zoveel als de jeugd nu. Nooit van comazuipen gehoord toen tenminste, of was ik daar te braaf voor?

HSD said...

De controleurs gewoon dronken voeren.
Dan kan het feest pas echt beginnen!

Anonymous said...

Bier heeft in de Kop van Noord-Holland een soort cultstatus.Zuipen is een deel van de cultuur.

Anonymous said...

Ik heb mn eigen klimduin.

Anonymous said...

tsja, de jaren van onschuld zijn definitief voorbij J

Anonymous said...

Kicker conspiracy.

Anonymous said...

misselijk makend J