Saturday, December 21, 2013

Mond vol kiezels

Een beeldend geschreven verhaal, dat "Mond vol kiezels" van Arno Haijtema (die vroeger nog in de band Slauerhoff speelde).
Mijn exemplaar van de bieb bevat zelfs nog een handtekening van de auteur overigens.

Het gaat om een jongetje van 11 dat in de jaren '60 in Beverwijk opgroeit en wiens stotterende vader bij de Hoogovens werkt. Alle kleine ergenissen, frustraties en opwinding van het jongetje zijn in vliegende vaart beschreven. De schaamte voor zijn stotterende pa, de dood van een vriendje door een auto- ongeluk, de verwonding van een andere kameraad door zijn toedoen en de half gelukte trompetlessen.

Herkenbaar voor mij,want wij woonden in het aangrenzende Heemskerk en mij pa werkte ook bij de staalfabriek. De stilte die in huis in acht genomen moet worden als vader moest uitrusten van het werk in de ploegendienst (de enige die lawaai maakte was dan de kanariepiet).

Ook de ongelukken die bij de Hoogovens gebeurden en waarvan mijn vader verhaalde (en die doorde buurt gingen) komen in "Mond vol kiezels" terug. Zoals de arbeider die een haak van een hijskraan tegen het hoofd kreeg (en die een ijselijke gil gaf), de man die onder de stilstaande bedrijfstrein doorkroop (om zo de weg af te snijden), en daardoor onthoofd werd toen de trein in gang kwam en de collega die in het vloeibare ijzer verbrandde. Niet in het boek: onze buurman Fred die de dood vond doordat een heftruck op hem viel.

Ik zeg: verfilmen dit boek !

No comments: