Sunday, December 15, 2013

God vergeeft

Goede monoloog van acteur Helmert Woudenberg in de voorstelling "God vergeeft" in theater De Luifel in Heemstede afgelopen zaterdag. Hij personifiseert Deken Haffmans uit Limburg die alles deed wat God ooit verboden zou hebben: hoereren, zuipen, stelen en macht misbruiken. Jarenlang kwam hij ermee weg tot hij door de mand viel en betrapt werd op diefstal van enige beelden. Daarvoor had Haffmans al tonnen, bedoeld voor de kerk, achterover gedrukt voor eigen genoegens. Jammer dat sommige mensen in het publiek geen onderscheid konden maken tussen de acteur Woudenberg en zijn personage. Ze liepen kwaad weg door de liederlijke taal die "Haffmans", gezeten in zin zijn luie zetel met de fles wijn onder handbereik, uitsloeg over homo's en seks. Alle mopperend en beschuldigend richting de acteur verlieten zij de zaal, Woudenberg in verwarring achterlatend. Die trachtte nog uit te leggen dat de monoloog bestond uit woorden die Haffmans gebezigd had. Hij viel even uit zijn rol en moest er weer inkomen. Zelf heb ik zoiets niet eerder in een theater meegemaakt. Zou het aan de bekrompenheid van Heemstedenaren liggen ? Enfin, ik heb genoten van het spel van Woudenberg. Jammer dat het cafe van de Luifel na afloop al snel leegdroop, de kachel alvast uitgezet werd en ik vreemd werd aangekeken omdat ik om ijs voor mijn cola vroeg. Tja, het blijft toch een dorp he ?

No comments: