Monday, August 16, 2010

London

Ben net terug uit Londen en ik vond het een geweldige ervaring. Was er voor het laatst in 1980 en sindsdien is er qua architectuur wel het nodige veranderd.

Vooral langs de Thames wisselen klassieke bouwwerken en modernbistische hoogstandjes elkaar af. Inponerend is ook de Southbank, bij het "Millenium reuzewnrad" (waarje in 40 minuten een rondje maakt), met een "splendid view" over Londen. Aan die kade is ook het Britse Filinstituut gelegen, waar je o.a. via pc's gratis volledige films en fragmenten kunt bekijken.

En wat een prachtig systeem, die Underground; vervoert je vlekkeloos door heel "Groot Londen". Kemerkend is de warme "zuigwind" die er waait. De frequentie van de arriverende treinen ligt hoog. Langer dan een paar minuten hoef je nooit te wachten. Wat stelt het (toekomstige) metronet in Amsterdan dan voor qua omvang, vraag ik me dan af.

En hoewel de Engelse keuken verrijkt is met de invloeden van andere culturen (vooral de Aziatische) zijn mijn ervaringen met het "echte Engelse eten" niet positief. Zwaar gepaneerde/gefrituurde kippepoot, rauwe hamburger op droog brood en koude, smakeloze doperwten waren mijn deel. De Indiase gerechten echter smaakten des te beter.

Verder nog gezien: Imperial War Museum, National gallery, Royal Acadamy of Arts. En alle gratis toegankelijk. Maar voor het bekijken van een oud oorlogsschip dien je dan weer zo'n 13 pond op te hoesten.
Enfin: London is the place for me. En dan heb ik het nog geeneens gehad over alle theatervoorstellingen en popconcerten etc. die er gegeven worden en waren we niet aan toekwamen.

Frappant slot: de vlucht van Heathrow naar Schiphol bedraagt zo'n 45 minuten. Toen ik echter om 2300 uur op het NS-station stond moest ik tot 23.30 wachten op de trein naar Sloterdijk. Uiteindelijk duurde de reis naar Alkmaar zo'n 1,5 uur, inclusief stoptrein. Ruim twee maal zo lang als de vliegreis van Londen naar Amsterdam !

Voeg daarbij een gestolen fiets op het station en een wandeling naar huis door de stromende regen met zware tas en ik lag gebrokem om half twee in bed...
Maar: who cares ?

1 comment:

WJ said...

Ik ga binnenkort ook naar Londen, bedankt voor de tips, en inderdaad ik vloog destijds via Milaan in één uur naar mijn geliefde in Lugano.De treinreis van Schiphhol naar Heiloo duurde twee keer zolang!