Monday, January 18, 2010

Gidsen

Het Veronica Magazine is al jaren het grootste omroepblad en heeft een miljoenenomzet, Troskompas volgt op de tweede plek en derde is de afzichtelijke Mikrogids.
Al jaren is overigens de daling van de oplagen ongeveer 5 %, mede doordat er geen jonge abonnees bijkomen; jongeren lezen geen omroepgids en worden zeker niet lid van een omroep. Wat dat betreft ziet de toekomst er voor de omroepbladen somber uit.

Al met al zijn de omroepbladen big business, met oplagen van 100.000-en nummers en miljoenomzetten. Bovendien vormen de gidsen en goede binding met de achterban van een omroep, hoewel het tegenwoordig niet meer zo is dat je als abonnee automatisch lid van de omroep bent.

Op dit moment heb ik Vara's TV Magazine (VTM) zo'n half jaar in huis voor het luttele bedrag van 7,50. Het is een prima gids, maar ik neem uiteindelijk geen abonnement. Ik wil nergens "aan vast zitten".
Lekker af en toe een proefabonnementje, hier en daar een los nummer voor de helft van de prijs (aanbieding !) en anders de "TV-krant" voor 0,69 cent.

Die laatste is weliswaar sober, maar toch niet irritant. Dit in tegenstelling tot het populistische "TV film".
Uiteindelijk zijn de VPRO-gids en VTM in mijn ogen de beste omroepbladen: progressief en kritisch. Bij de NCRV-gids en Mikro-gids komt er teveel geloof om de hoek kijken en de bladen van de Avro en Tros zijn te keurig burgelijk.

Wat wel uniek blijft is het vele "wit" van de Mikro-gids op de programmapagina's. Het is geen gezicht en zonde van de ruimte. Hoe verzin je het ?
Dat is zo uniek, dat zie je in geen enkel ander omroepblad.

4 comments:

Anonymous said...

Je zou toch denken dat de Mikro gids kleurrijk is vanuit een Rijk Roomse traditie.

joop said...

Zo bezien misschien wel.
Het is alleen jammer dat ie zo zwart-wit is.

lidia said...

Is het toeval dat ene JM Reurink commentaar levert in de VARA gids op het inkleuren van de programma's? Ben je naar Haarlem verhuisd trouwens?

joop said...

Nee, geen toeval, Lidia.
Het inkleuren is zeer irritant en dan voel ik al snel de neiging in de pen te kruipen.

Omdat ik het Haarlem e-mailadres gebruikte heb ik dat maar als woonplaats gebruikt.
Trouwens, soms zit ik meer in Haarlem dan in Acapulco, mijn eigen werkplaats....